lördag 24 november 2007

Musik

Lite musik rekomendationer kommer idag. Min musik smak är ganska blandad men ändå rejält inriktad på rock genren. Mycket tycker jag om musik från 70-80 talet, speciellt 80-talet. Att lyssna på musik är en stor del av min vardag, eftersom min mp3/mobil är nästan med överallt och är som en bra kompis. Så jag tänkte att lista lite bra artister/band.


Först och främst vill jag hylla David Bowie som är min absoluta favorit underbar musik. Från Bowies glam rock era på 70-talet till hans ny material med skivan Reality, allt är bra. favorit låt från honom är "Golden Years" denna låt kommer från skivan Station to Station.


Andra jag vill rekommendera är U2 som ni flesta vet vilka de är, en av de bästa låtarna jag tycker är "Bad" men "One" är en klassiker.


Queen är det bästa bandet som funnits igenom tiderna, som Freddie Mercury kunde sjunga(jag ryser). "Hammer to fall" på live aid är vackert.


På senaste tiden har jag börjat lyssnat på Spandau Ballet som ni kan se bild på ovanför, de som gjorde mega hiten "True" men jag tycker bäst om "Instinction" (http://www.youtube.com/watch?v=juYdKAzqA74).


Bryan Ferry och bandet Roxy Music som Bryan Ferry var med i är också super. Bryan Ferry har på senare tid gjort "cover" på Bob Dylans låtar och släppt en skiva med dem, hans variation av "The Times They Are A-Changin'" är enligt mig bättre än Bob Dylans. Andra låtar att lyssna på är "More than This"(Roxy Music) "Let's stick together"(Ferry).


T.Rex ett band som var populära under 70-talet, med Marc Bolan i spetsen. Bolan var/är så cool i sitt stora hår, och annorlunda röst. Tyvärr dog Bolan på grund av en bilolycka. Men musiken kan vi njuta ännu av... Att höra "Bang a Gong" eller "Children of the revolution".

Mer musik kommer i ett nytt inlägg senare.. Men så länge checka in detta Bowie och Marianne Faithfull -> http://www.youtube.com/watch?v=TvtDD98rK-o

(Bilder uppifrån ner: Spandau Ballet, Freddie Mercury & David Bowie)

Inga kommentarer: